zaterdag 15 november 2014

Polpette di melanzane

Aubergine balletjes

Deze vegetarische balletjes zijn gemaakt van aubergine, je kunt ze zien als vervanger van de polpette die ik vorige week maakte. Je kan ze als voorafje eten als je visite krijgt, met wat rode saus door de pasta doen, of gewoon lekker opsnoepen. 


Ingrediënten
2 Aubergines
2 Eieren
1 handje geraspte Parmigiano of Grano Padano
1 handje paneermeel
1 teentje knoflook
Peper, zout en peterselie naar smaak

Bereiding
Zet een middelgrote pan met water op. Was de aubergines en droog ze af, daarna in kleine stukjes snijden (1.) Kook de blokjes aubergine in ongeveer 15 minuten gaar (ze zien dan grauw/ glazig vind ik). Als ze gaar zijn afgieten en af laten koelen. Ik doe dit boven een kom in een vergiet (2), zo gaat het overtollige water er alvast uit. 

Als ze afgekoeld zijn, al het water dat er nog in zit eruit knijpen. Neem net zoveel als in je handen past en knijp er een bal van (3). Je zult merken dat het water eruit loopt. Ik was met zes ballen door mijn aubergines heen. Doe daarna alle overige ingrediënten in een kom (4) en meng de aubergine ballen er doorheen (5). Dit is een belangrijk moment, de substantie moet niet te droog en niet te nat zijn. De balletjes moeten stevig, maar niet droog zijn. Het hangt er vanaf hoe goed de aubergines hun vocht hebben verloren. Doe er gerust nog wat kaas en of paneermeel bij als je merkt dat de balletjes uit elkaar vallen. Ik heb er in totaal 28 balletjes van kunnen kneden (6). 

Doe het frituurvet in de pan en laat het heet worden. Zie recept polpette over hoe ik frituur. Frituur de balletjes in een paar minuten goudbruin (7) (8). 

Hoofdingrediënt 

1. Aubergines snijden

2. Afkoelen en afgieten

3. Uitknijpen

4. Andere ingrediënten

5. Alles door elkaar mengen

6. Kleine balletjes rollen

7. Frituren

8. Pronto!
Buon appetito!

* Foto's gemaakt door Femke van Twuijver

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...